Ieklausoties darba devēju aicinājumā izveidot tīmekļvietni, kurā vienkopus apkopota informācija par svarīgāko dažādības vadībā, jau vairāk nekā gadu platforma Dazadiba.lv ir ceļvedis darba devējiem dažādības vadības un iekļaujošas darba vides jomā. Gan tās izstrādes pamatā, gan uzturēšanā viens no būtiskākajiem elementiem ir digitālā piekļūstamība, kas no šī gada jūlija jau ir reglamentēta ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu.
Lai izveidotu tīmekļvietni, kurā vienkopus apvienota svarīgākā informācija par dažādības vadību un iekļaujošu darba vidi, pirms diviem gadiem Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) pieņēma lēmumu atteikties no vairākām citām tīmekļvietnēm, lai koncentrētu visus aktuālos resursus vienuviet, atjaunojot Dazadiba.lv. Tas nozīmēja pilnībā pārveidot tīmekļvietni, atstājot nemainīgu tikai domēnu [Interneta adrese, ar kuru var atrast kādu vietni.], vienlaikus kā prioritāti izvirzot digitālo piekļūstamību.
“Lai organizācija varētu pārliecinoši apgalvot, ka tā ir iekļaujoša, ir būtiski skatīties uz kopējo ainu un izvērtēt – vai tiešām mūsu paveiktie labie darbi un piedāvātās iespējas sasniedz ikvienu, tostarp arī tos, kuri digitālajā vidē darbojas ar dažādiem palīgrīkiem. Izstrādājot Dazadiba.lv, SIF jau no paša sākuma noteica piekļūstamību kā vienu no pamatelementiem. Mērķis bija nodrošināt, lai visa informācija būtu pieejama visiem – tai skaitā arī pielāgojot katru sastāvdaļu, piemēram, tik ļoti svarīgo vizuālo identitāti, ievērojot krāsu kontrasta principus un izvēloties atbilstošu burtveidolu. Rezultātā varam droši teikt, ka Dazadiba.lv kalpo kā pozitīvs piemērs un pieredzes stāsts,” uzsver SIF sekretariāta direktore Inese Kalvāne.
Jauno platformu darba devējiem Dazadiba.lv izstrādāja Turn Digital komanda 2024. Gadā. Tā atbilst augstākajiem digitālās vides standartiem un ir viens no labākajiem piemēriem piekļūstamām tīmekļvietnēm, ko apliecina arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 2025. gada vienkāršotais izvērtējums, kur Dazadiba.lv platforma ir ieguvusi labāko rezultātu starp 132 vietnēm.
Kā izveidot digitāli piekļūstamu vidi – Dazadiba.lv pieredzes stāsts
Uzsākot Dazadiba.lv izstrādi, process tika balstīts uz UX (user experience) jeb lietotāja pieredzes principiem [Lietotāja kopējais iespaids, sajūtas un apmierinātība, lietojot konkrētu produktu vai pakalpojumu.], metodiku un dizainu. Projekta ietvaros tika izvirzīti vairāki mērķi:
-
skaidri definēta mērķauditorija un tās vajadzības;
-
strukturēta satura hierarhija [Veids, kā mājaslapas saturs tiek sakārtots no svarīgākā uz mazāk svarīgo, lai lietotājs ātri saprastu, kur pievērst uzmanību un kur atrast vajadzīgo.], nodrošinot saprotamu un loģisku navigāciju;
-
tīmekļvietnes vizuālā identitāte izstrādāta, ievērojot krāsu kontrasta prasības;
-
lietotāju, tostarp cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem, iesaiste tīmekļvietnes izstrādes testēšanā;
“Dazadiba.lv tika veidota ar pārliecību, ka piekļūstamība ir būtiska visiem lietotājiem. Tas ir stāsts par iekļaujošu vizuālo identitāti un dizainu kā profesionālu standartu,” uzsver IT uzņēmuma “Turn Digital” vadītājs un digitālās piekļūstamības eksperts Pēteris Jurčenko.
Kopš vietnes izveides tā izceļas ar pārskatāmu struktūru un skaidru navigāciju, aptverot galvenos aspektus, kas darba devējam ir svarīgi, lai spētu virzīties uz dažādības vadības ieviešanu arī savā organizācijā. Piemēram, apakšsadaļā “Resursu katalogs” pieejama aktuālā informācija par dažādības vadību un iekļaujošu darba vidi, kur informāciju iespējams kategorizēt pēc resursa veida un tēmām. Pieejams arī lapas meklētājs, kas katalogā palīdz atrast vēlamos resursus pēc atslēgvārda.
Izstrādātā vizuālā identitāte ļauj neizmantot papildus kontrasta rīkus, jo tie ir pietiekami kontrastaini un salasāmi. Savukārt, lai platformā ievietotos attēlus būtu iespēja nolasīt ar ekrānlasītāju, tiem tiek pievienoti arī alternatīvie jeb ALT teksti [Alternatīvais teksts ir īss un saprotams attēla apraksts, kas palīdz ikvienam lietotājam uztvert tā nozīmi. Tas ir īpaši svarīgs cilvēkiem ar redzes traucējumiem, jo ekrāna lasītāji nolasa ALT tekstu skaļi, tādējādi attēla saturs kļūst pieejams arī tiem, kas to neredz.]. Domājot par video materiālu piekļūstamību, tiek strādāts pie tā, lai pievienotu slēgtos jeb ‘neiededzinātos’ subtitrus, kurus var ieslēgt un izslēgt, kā arī nolasīt ar ekrāna lasīšanas ierīcēm.
Piekļūstamība – attieksmes, ne tikai prasību atbilstības jautājums
Būtiski, ka šobrīd piekļūstamības jautājumi ir nostiprināti arī normatīvajā regulējumā – no 2025. gada 28. jūnija stājies spēkā Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums, kas paredz prasības būtisku nozaru pakalpojumu sniedzējiem. Tas nozīmē, ka piekļūstamība vairs nav tikai labā prakse, bet arī tiesiska nepieciešamība.
Piekļūstamības eksperts Pēteris Jurčenko skaidro, ka regulējumu nevajadzētu uzskatīt kā pienākumu, bet gan par loģisku soli sabiedrības attīstības virzienā: “Covid-19 parādīja, ka digitālās platformas ir kļuvušas par ikdienas nepieciešamību. Ja tās nav pieejamas visiem – arī cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem – veidojas diskriminējoša situācija, pat ja tā nav apzināta.”
Piekļūstamības prasību ievērošana ļauj uzlabot arī pakalpojumu kvalitāti. Organizācijas, kas plāno šīs izmaiņas mērķtiecīgi, spēj tās īstenot kvalitatīvāk un efektīvāk, optimizējot arī izmaksas.
Trīs praktiski ieteikumi organizācijām
Jebkura organizācija, neatkarīgi no juridiskām prasībām, var ņemt vērā šos digitālās piekļūstamības pamatprincipus:
-
Pašnovērtējums ar vienkāršotām vadlīnijām
Latviešu valodā ir izstrādātas piekļūstamības vadlīnijas (https://vadlinijas.pieklustamiba.lv/), kas ļauj organizācijām pārbaudīt savu tīmekļvietņu atbilstību. Vadlīnijas ir viegli saprotamas arī bez tehniskām priekšzināšanām.
-
Lietotāju līdzdalība testēšanas procesā
Iesaistot cilvēkus ar atšķirīgiem funkcionālajiem ierobežojumiem pakalpojuma izstrādes vai uzlabošanas posmā, iespējams identificēt problēmas un uzlabot lietojamību visiem lietotājiem.
-
Kvalitatīvs un strukturēts saturs
Svarīgi informāciju sniegt ne tikai PDF formātā, bet lai tā ir arī pieejama kā strukturēts, teksta formāts. Attēliem jābūt pievienotiem alternatīvajiem tekstiem, un saitēm — skaidri nosauktiem tekstiem (piemēram, “Piekļūstamības likums”, nevis “lasīt šeit”).
Digitālā piekļūstamība ir cieši saistīta ar organizācijas spēju nodrošināt kvalitatīvu, profesionālu un sabiedriski atbildīgu pakalpojumu sniegšanu.