Drukāt |

Sākums

Sabiedrības integrācijas fonds un Latvijas armija veicina diskusiju par dzimumu lomām Latvijas armijā

asdqdddd

Sd

Kampaņas “Atvērtība ir vērtība” 2020. gada sauklis ir SPĒJ VIŅŠ. SPĒJ VIŅA un SPĒJ VIŅA. SPĒJ VIŅŠ, ar to aicinot sabiedrību domāt par to, ka svarīgākās dzīves izvēles nenosaka cilvēka dzimums, bet gan spējas un prasmes. Lai diskutētu par dzimumu līdztiesību dienestā, 17. novembrī kopā ar Latvijas armiju aizvadījām divus azartiskus “Stereotipu šova” pasākumus Alises Zariņas un Kaspara Zālīša vadībā.

“Stereotipu šovs” ir interaktīva spēle ar diskriminācijas elementiem. Patriotu nedēļas ietvaros īpaši Latvijas armijai veidotā šova versijā seši Nacionālo bruņoto spēku karavīri diskutēja par dzimumu līdztiesību dienestā. Karavīri tika izaicināti runāt par savu aicinājumu, par dzimumu sadalījumu armijā, kā arī par to, kādi ir biežāk sastopamie mīti par vīriešiem un sievietēm dienestā.

Jautāti par pirmajām reakcijām, kad cilvēki uzzina, ka esi karavīrs, lielākā daļa dalībnieku atzina, ka sākotnēji cilvēki izturas ar lielu pietāti un ir nedaudz samulsuši, un bieži vien nemaz netic, ka sieviete dienē armijā. Pēc tam jau sāk uzdot dažādus jautājumus: vai meitenēm arī ir jāšauj, vai meitenēm tiešām arī ir jāskrien pa mežu un jāguļ ārā utt. Kāds mazs puika vienam no virsleitnantiem jautājis, vai karavīram obligāti ir jābūt tetovējumiem.

Visbiežāk cilvēkiem armija un karavīrs saistās ar tādiem vārdiem kā drosme, vīrišķība, tēvija, spēks. Runājot par to, vai karavīriem ir atļauts raudāt, – tas ļauj atbrīvot emocijas. Latvijas sargātājiem, tāpat kā citiem sabiedrības pārstāvjiem, ir veselīgi reizi pa reizei izraudāties.

Spēles vadītāji dalībniekus arī lūdza nosaukt absurdākos apgalvojumus, kāpēc sievietei nav vietas armijā. Komandas kopīgi vienojās, ka visabsurdākie argumenti varētu būt pārāk liela fiziskā slodze un sievietes rūpes par bērniem un ģimenes dzīvi, kas nav savietojamas ar dienestu armijā. Kā atzīst karavīri, viens no tipiskākajiem stereotipiem ir tas, ka sieviete ir pārāk emocionāla un nespēj savaldīt savas emocijas. Savukārt vīrieši bieži vien saskaras ar stereotipiem par viņu fiziskā spēka pārsvaru pār prāta spējām.

 

Spēle tika līdzsvarota ar zināmu humora devu, bet vienlaikus tika veidota objektīva diskusija par jautājumiem, kas aktuāli gan Nacionālo bruņoto spēku karavīriem, gan Latvijas sabiedrībai kopumā. Kampaņas “Atvērtība ir vērtība” rīkotāji izsaka pateicību “Stereotipu šova” dalībniekiem par drosmi un spēju ar smaidu paskatīties uz joprojām pastāvošajiem stereotipiem par dzimumu lomām mūsu sabiedrībā.

Sociālā kampaņa “Atvērtība ir vērtība” tiek īstenota Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda, un 15% finansē Latvijas valsts.

Vairāk par kampaņu: www.atvertiba.lv un sociālo tiklu vidē www.facebook.com/dazadibasveicinasana/

 

 


Drukāšanas datums: 14.05.21